Filteri

Besplatna dostava za sve narudžbe iznad 300 kuna

Košarica (0)

Menopauza

10.11.2017

Iako se po medijima mogu pročitati razne informacije i stavovi, menopauza nije razdoblje patnje, već prirodan proces koji prolazi svaka žena.

Menopauza je završetak reprodukcijskog ciklusa žene. Prosječno se javlja u 51. godini života.
Prijevremena menopauza se javlja prije 40. godine života, a kasnom menopauzom nazivamo prestanak menstruacije nakon 55. godine.

Perimenopauza je višegodišnje razdoblje oko menopauze kojim dominiraju neuredna krvarenja iz maternice i vazomotorne smetnje. Često se koristi i pojam klimakterij. Pod tim se pojmom podrazumijeva prijelazno razdoblje žene od fertilne dobi prema menopauzi i starosti. Najčešće se javlja u dobi od oko 45 godina, a traje između pet i deset godina.

Uzroci menopauze

U tijelu žene u razdoblju menopauze nastaju promjene koje su posljedica smanjenog stvaranja hormona u jajnicima, prvenstveno estrogena. Ženski spolni hormoni luče se iz jajnika, a najvažniji su estrogen i progesteron.

Estrogen kontrolira ženski spolni razvoj, stimulira rast i funkciju ženskih spolnih hormona. Potiče razvoj sekundarnih ženskih spolnih karakteristika u pubertetu i zajedno s progesteronom sudjeluje u potpunom razvitku spolnih organa i regulaciji menstruacijskog ciklusa i trudnoće. Utječu na kožu čineći je mekom i dobro prokrvljenom. Djeluju povoljno na razinu kolesterola tako da snižavaju razinu lošeg LDL-kolesterola u krvi.

Estrogeni sprečavaju razgradnju kostiju i time štite od osteoporoze. Kako se estrogen smanjuje tijekom godina menopauze, vaginalno se tkivo isušuje i stanjuje. Hormon testosteron je neophodan za buđenje seksualne želje, a progesteron održava zdravo funkcioniranje ženskog reproduktivnog sustava. Nedostatak ovih hormona potiče promjene na koži, pa postaje tanja, suha, neelastična i s dubokim borama. Kosa gubi sjaj i tanji se.

Simptomi menopauze

Rani simptomi: neuredni menstruacijski ciklusi, valovi vrućine, noćna znojenja, glavobolje, razdražljivost, tjeskoba, emocionalna labilnost, slabljenje koncentracije, zaboravljivost i gubitak libida.

Srednji simptomi: atrofija urogenitalnih organa čiji epitel postaje tanji, a mišićje gubi tonus, nastaje inkontinencija, učestalo, urgentno i bolno mokrenje, suha koža, tanka kosa, dlake se prorjeđuju i nokti postaju krhki.

Kasni ili kronični simptomi: osteoporoza i kardiovaskularne bolesti.

Kako ublažiti simptome menopauze?

Prije desetak godina na velika je vrata ušlo hormonsko nadomjesno liječenje u klimakteriju i postmenopauzi. Međutim, studije su pokazale da ono nije bezopasno i da je njegov učinak precijenjen. Danas se smatra da hormonsku nadomjesnu terapiju treba davati kada postoje vazomotorne smetnje koje ženi onemogućavaju svakodnevno funkcioniranje i to dok te smetnje traju.

Pristup treba biti strogo individualan, uz procjenu rizika i povoljnih učinaka i naravno, uz uvjet da ne postoje čimbenici koji bi to priječili.

Apsolutne su zapreke za hormonsko liječenje: trudnoća, rak dojke, teže oštećenje jetre i tromboembolijska bolest.
Dobra je vijest da zdrav način života, kvalitetna prehrana i redovite vježbe mogu pomoći u smanjenju neugodnih simptoma menopauze i njezinih posljedica.

Pomoći mogu i neke biljke. Većina biljaka za menopauzu imaju estrogensko djelovanje, zbog toga što sadrže fitoestrogen – prirodni estrogen.

Fitoestrogeni djeluju poput ljudskog estrogena i nadomještaju manjak ovog hormona u organizmu. Biljke koje sadrže fitoestrogen: Trifolium pratense (crvena djetelina), Ginseng, Ginkgo biloba, Angelica sinensis, Cimicifuga racemosa, Glycyrrhiza glabra, licorice (sladić) i dr.

Postoje biljke koje imaju progesteronsko djelovanje, kao što su divlji jam i konopljika. Također postoje i biljke koje reguliraju rad endokrinog sustava i uspostavljaju normalnu razinu hormona u organizmu: maca, žuti noćurak i kopriva.

Za vrijeme menopauze također je važna pravilna i uravnotežena prehrana. Preporučuje se, svima znana, mediteranska prehrana koja obiluje povrćem i voćem, ribom, mahunarkama, cjelovitim žitaricama i uljima biljnog podrijetla (osobito maslinovim uljem).

Prehranu obogatite namirnicama koje se posebno preporučuju ženama u menopauzi - soja i proizvodi od soje jer sadrže fitoestrogene koji mogu ublažiti simptome menopauze. Osim soje, fitoestrogeni se nalaze i u sjemenkama lana, sezama, suncokreta, integralnim žitaricama, voću i povrću. Ograničite konzumaciju namirnica bogatih jednostavnim ugljikohidratima (šećer, bijelo brašno) i zasićenim mastima (punomasni mliječni proizvodi, masno meso, mesne prerađevine), a trans masti izbjegavajte u potpunosti (pržena hrana, razne grickalice). Izbjegavajte konzumaciju alkohola, a kofein ograničite. Preporučuje se redovito konzumiranje cinka, kao i vitamina C i B5.

Tjelesna aktivnost je od najveće važnosti

Vježbe podižu nivo estrogena u organizmu, značajno smanjuju rizik od osteoporoze i srčanih bolesti, doprinose gubitku kilograma, smanjuju stres, valove vrućine, iritabilnost i nesanicu. Uživajte u hodanju, vožnji bicikla, aktivnom radu u vrtu, plivanju, kardio treningu na spravama ili plesanju. Pravilna prehrana, redovita tjelovježba i ljekovite biljke osigurat će vam da kroz to razdoblje prođete lako i sretno!

Newsletter
Prijavi se na newsletter i prvi saznaj koje te pogodnosti očekuju u Pablo ljekarnama i webshopu.