Aktualno

Aktualnosti i novosti iz svijeta zdravlja i vitalnosti

Kome treba željezo kao dodatak prehrani?

Među relativno čestim suplementima koji se traže u ljekarnama su oni koji sadrže željezo.

Različite skupine pacijenata posežu za njima, tako da vrijedi vidjeti tko ima stvarne potrebe za dodatnim željezom. Temeljni savjet je dati sve od sebe da iz raznolike prehrane dobijete sve što vam treba, no to možda nije uvijek moguće…

Trudnice, dojilje i djeca

Trudnoća je razdoblje povećanih potreba, no koliko je to? Zasigurno ne treba jesti za dvoje kako se to često kaže jer je ta druga osoba poprilično malena, no nekima će biti potrebno jesti dvostruko pažljivije, odnosno kvalitetnije. U trudnoći treba uzimati više željeza, točnije gotovo dvostruko više, što pretvoreno u dnevnu dozu iznosu oko 30 mg željeza dnevno. Dodatno željezo potrebno je za dodatni volumen krvi koji se polako stvara, za formiranje placente i razvoj fetusa.

Dojenje u principu ne zahtijeva dodatno željezo, barem kad je o djetetu riječ jer novorođene bebe imaju zalihu željeza za čak oko četiri mjeseca. U majčinu mlijeku nalazi se niska koncentracija željeza, no ono se jako dobro apsorbira. Međutim, ako je majci potreban pojačan unos željeza, svakako se preporučuje da posegne za dodatkom.

Kod djece najčešće nema poteškoća sa željezom, ako se dijete hrani uravnoteženo. Kako se sve češće spominje intolerancija na kravlje mlijeko pa se nekoj djeci primarno daje kozje mlijeko koje je siromašno folnom kiselinom, to zna biti uzrok anemije, a ne dostupnost željeza. O suplementaciji željeza ponajviše bi trebalo razmisliti kad je riječ o djeci koja odbijaju hranu, pogotovo raznoliku hranu.

Vegetarijanci i vegani

Željezo je lakše raspoloživo iz hema kojeg, naravno, ima u mesu, no možda će vas iznenaditi da biljni izvori mogu dati i više željeza od mesa. Naravno, i ovdje je bitno uravnotežiti namirnice, koristeći one bogate željezom poput špinata i brokule. Vegetarijanci trebaju gotovo dvostruko više željeza unijeti putem prehrane jer se ne-hemsko željezo teže apsorbira. Ipak, stavimo to u drugu perspektivu: oko 1500 kalorija mesa daje željeza kao 100 kalorija špinata. Istraživanja su pokazala da vegetarijanci nemaju više anemija od ne-vegetarijanaca.

U toj skupini zapravo je veći problem s unosom vitamina B12 koji se nakuplja u vrhu hranidbenog lanca, tako da ga je teže naći u isključivo biljnoj prehrani. To ne znači da određen postotak vegetarijanaca nema poteškoća s nedostatkom željeza, već da on nije veći nego u općoj populaciji.

Hipotireoza

Da pojednostavim, željezo je potrebno za stvaranje tiroidnih hormona, a tiroidni hormoni igraju važnu ulogu u stvaranju krvnih stanica. U praksi uistinu primjećujem da mnoge pacijentice s hipotireozom imaju niže razine željeza, što su pokazala i neka istraživanja. Postoje pokazatelji da niske razine željeza utječu i na smanjenje apsorpcije joda. Sigurno je da se simptomi nedostatka željeza i hipotireoze preklapaju i očito treba provoditi postupnu korekciju hormona i apsorpcije željeza, pogotovo kad znamo da žene češće pate od anemija, ali i od hipotireoze.

Interakcije

Čest problem je smanjena apsorpcija željeza uslijed uzimanja biljnih napitaka bogatih polifenolima poput kave, crnog, zelenog čaja, čaja od mente, kakaa i crnog vina. Svi ti redom zdravstveno iznimno zanimljivi napici mogu smanjiti apsorpciju željeza iz obroka za 39 do čak 95%. Rješenje očito nije niti popiti kavu sat vremena nakon obroka, jer tada još uvijek djeluje negativno na apsorpciju, nego primjerice sat vremena ranije ili između dva obroka.

 


 

Piše Frane Herenda, mag. farm. fitoaromaterapeut, Panacea