Kronične bolesti

Osteoporoza

Nikada nije prerano započeti prevenciju osteoporoze i nikada nije prekasno liječiti osteoporozu.

Svi članci
Datum objave: 08.04.2019.

Osteoporoza je progresivna metabolička bolest kostiju karakterizirana smanjivanjem gustoće koštane mase, a ima za posljedicu povećanu sklonost prijelomima, naročito kralježaka, podlaktice i vrata bedrene kosti. Poslije menopauze gubitak može iznositi do 10% godišnje. Naročito je veliki gubitak u prvih pet do deset godina menopauze i dovodi do tzv. postmenopauzalne osteoporoze zbog sniženja razine estrogena. Kod osoba starijih od 70 godina, u više od 70%, prisutna je tzv. senilna osteoporoza kao posljedica smanjenog metabolizma kalcija u starijoj dobi i slabijeg stvaranja vitamina D.

Procjenjuje se da je osteoporoza prisutna kod svake druge žene i svakog osmog muškarca starijeg od 50 godina. Godišnje diljem svijeta oko 1,6 milijuna bolesnika zadobiva prijelom kuka, a s obzirom na starenje populacije predviđa se porast na 4,5 do 6,3 milijuna do 2050. godine. Čimbenici rizika za osteoporotične prijelome na koje ne možemo utjecati su: ženski spol, starija dob, bijela rasa i genetske predispozicije. Međutim, postoje i čimbenici rizika na koje možemo utjecati. Na obnavljanje kostiju pozitivno utječe pravilna prehrana, redovita tjelesna aktivnost i hormonalni status. Sprečavanje pojave osteoporoze započinje već u djetinjstvu pravilnom prehranom s dovoljnom količinom kalcija (mliječni proizvodi) i redovnom tjelesnom aktivnošću.

Što možemo promijeniti?

  • dugotrajni niski unos kalcija, D vitamina i bjelančevina
  • pušenje cigareta, prekomjerno uživanje alkohola i kave
  • indeks tjelesne mase (BMI) <19
  • nedostatna i neprimjerena tjelesna aktivnost
  • smetnje vida i arhitektonske prepreke također doprinose učestalosti padova

5 korisnih savjeta za sprečavanje osteoporoze

1. VODITI ZDRAV NAČIN ŽIVOTA

Usvojite principe pravilne prehrane (izbjegavajte brzo spremljenu i masnu hranu, gazirana pića…)

Prestanite pušiti

Ograničite ili izbjegavajte konzumaciju alkohola

Smanjite unos kave do dvije šalice dnevno

Smanjite unos soli

2. REDOVITA, DNEVNA TJELESNA AKTIVNOST

Vježbajte umjerenim intenzitetom, u prosjeku 30 minuta dnevno, pet dana u tjednu. Osobama koje imaju umjeren ili visok rizik od prijeloma, uključujući i one s prijelomima kralježnice, potrebne su posebno propisane vježbe.

Pratite sveobuhvatni program vježbanja uključujući:

  • Vježbe opterećenja
  • Vježbe jačanja mišića
  • Vježbe uspravnog držanja
  • Vježbe održavanja ravnoteže
  • Vježbe istezanja

Ako tijekom vježbanja osjetite mučninu ili primijetite zamućenje vida, otežano disanje ili pritisak u prsima, bol u vratu i prsima, brže ili nepravilne otkucaje srca (npr. palpitacije i dr.), obratite se svom liječniku.

3. IZLAGANJE SUNCU

Najveća količina vitamina D se stvara u koži pod utjecajem sunčeve svjetlosti. Kratko izlaganje sunčevim zrakama bez upotrebe zaštitnih sredstava (15 minuta, dva puta dnevno) tijekom cijelog ljeta osigurat će dovoljnu količinu vitamina D za cijelu godinu.

4. UNOS DOVOLJNIH KOLIČINA KALCIJA I VITAMINA D

Kalcij je važan za održavanje čvrstoće kostiju. Kalcij se može naći u brojnim namirnicama, uključujući mliječne proizvode, lisnato zeleno povrće, suho voće, soju, slanutak, bijeli grah, bademe, lješnjake i dr. Vitamin D je također važan za zdrave kosti i zube, jer pomaže tijelu apsorbirati kalcij. Vitamin D se može naći u jajima, mlijeku, masnoj ribi, tvrdim i mekim sirevima, goveđoj jetri, gljivama i obogaćenim proizvodima.

5. NAKON KEMOTERAPIJE SE KONZULTIRATI S LIJEČNIKOM O POTREBNIM PRETRAGAMA

Za osobe koje su prošle proces liječenja kemoterapijom poželjno je obaviti denzitometrijski pregled nakon završetka terapije. Konzultirajte se s Vašim liječnikom o potrebi za tom pretragom.

Skupljajte bodove bez kartice

Preuzmite Pablo aplikaciju i ostvarite brojne pogodnosti i uštede.

Svaka kupnje iznad 80 kuna donosi vam 1 bod na 10 potrošenih kuna. Popust možete koristiti već kod sljedeće kupnje u Pablo ljekarni i webshopu.

Više o programu vjernosti

Prijavi se na newsletter i ostvari 10% popusta na prvu kupovinu.
Zatvori

Vaša privatnost i osobni podaci su nam bitni. Sukladno novoj Općoj uredbi o zaštiti podataka ažurirali smo naša Pravila privatnosti .

Kako bi se osigurao ispravan rad ovih web-stranica, ponekad na vaše uređaje pohranjujemo male podatkovne datoteke poznate pod nazivom kolačići.

Više o Pravilima privatnosti pročitajte ovdje.

Više o Pravilima o korištenju kolačića pročitajte ovdje.

 

Postavke o kolačićima možete urediti i/ili ažurirati ili obrisati prilikom svakog posjeta našoj stranici. O svemu više pročitajte u Pravilima o korištenju kolačića.

Google maps
Facebook messenger (like page)
Live chat
Mailgun

Google tag manager
Google analytics