Početna Pablog Moje zdravlje Imunitet kroz život

Moje zdravlje

Imunitet kroz život

Česte prehlade, nedostatak energije, nesanica, kronični umor i učestala pojava herpesa na usni su sigurni znaci da je u pitanju pad imuniteta.

Svi članci
Datum objave: 05.10.2017.

Zdrav i uravnotežen imunološki sustav jedan je od osnovnih preduvjeta za zdravlje čovjeka.

Što je imunitet i kako funkcionira imunološki sustav?

Imunološki sustav jedan je od najvažnijih čimbenika našeg zdravlja. Štiti nas od stranih organizama, poput virusa i bakterija, kao i od ‘’neupotrebljivih’’ stanica. Razlikujemo nespecifični (urođeni) i specifični (stečeni) imunitet. Specifični imunitet stječe se pasivno (rođenjem i prijenosom antitijela s majke na dijete) i aktivno (prirodnim kontaktom sa stranim mikroorganizmima, odnosno imunizacijom).

Normalno funkcioniranje imunološkog sustava bitno je za zdravlje tijekom cijele godine, a posebno u zimskim mjesecima kada je organizam pojačano izložen virusima i bakterijama.

Razlikujemo niz tvari koje imaju određeni utjecaj na imunološki sustav. Takve tvari nazivaju se imunomodulatori. Ako djeluju pozitivno na imunološki sustav, radi se o imunostimulansima, a ako imaju efekt potiskivanja, o imunosupresivima.

Razvijanje imuniteta kod djece

Dojenje je jedan od najvažnijih čimbenika jačanja imunološkog sustava kod djece. Plod koji se razvija u majčinoj utrobi ima specifičnu imunost. Urođena imunost, koja je genetski određena i ovisi o oba roditelja, štiti dijete i prije prvih susreta s nekim antigenom. Majčino mlijeko sadrži velike količine imunoloških zaštitnih tvari koje štite novorođenče pa su dojena djeca manje podložna infekcijama.

U prvim godinama života djeca se po prvi puta susreću s mnogobrojnim mikroorganizmima. Njihovo tijelo tek pri tom prvom susretu stvara protutijela. Imunološki sustav sadrži supstancije koje prepoznaju sve ono što je štetno po organizam, ali se tek nakon prvog kontakta aktiviraju i stvaraju protutijela.

Dolaskom jeseni djeca kreću u vrtiće i jaslice, a stariji u školu.
To je često početak učestalog pobolijevanja, a većina roditelja misli da je tome uzrok oslabljeni imunitet. Djeca koja imaju učestale infekcije kada kreću u školu nisu oslabljenog imuniteta, nego se prvi put susreću s različitim mikroorganizmima (posebno djeca koja su preskočila odlazak u jaslice). Zdrava djeca imaju akutne infekcije gornjih dišnih puteva i do osam puta godišnje, a do treće godine prosječno dvije epizode akutnog proljeva.

Zašto dolazi do pada imuniteta?

Oslabljena aktivnost imunološkog sustava dovodi do veće podložnosti infekcijama, a u određenim okolnostima i zloćudnim bolestima.

Brojni su čimbenici koji mogu oslabiti, odnosno poremetiti, ravnotežu imunološkog sustava: kronične bolesti, dugotrajna upotreba antibiotika, neredovit san, nervoza, težak fizički i psihički rad. Uz izloženost stresu, trajnu iscrpljenost i sindrom kroničnog umora, tu je također bitan i stil života – nutritivno neadekvatna prehrana, nedovoljno tjelesne aktivnosti, pušenje i konzumiranje alkohola. Pravilna prehrana, tjelesna aktivnost, izbjegavanje štetnih navika i stresa glavni su preduvjeti za dobro zdravlje.

Kako prepoznati oslabljeni imunitet?

Česte prehlade, nedostatak energije, nesanica, kronični umor i učestala pojava herpesa na usni su sigurni znaci da je u pitanju pad imuniteta.

Zašto imunitet slabi više zimi nego ljeti?

Zimi naše tijelo troši više energije pa je pad imuniteta češći. Pritom su još i smanjene rezerve vitamina i minerala u tijelu zbog jednolične prehrane tijekom zime, što također rezultira dodatno oslabljenim imunološkim sustavom. Boravak, a posebno spavanje u pregrijanim prostorijama slabi imunitet. Temperatura u spavaćoj sobi trebala bi biti niža od temperature u prostorijama u kojima boravite preko dana.

Vitamini, minerali i imunitet

Vitamini i minerali su izuzetno važne tvari za imunološki sustav jer sudjeluju u njegovim metaboličkim procesima i pomažu pravilno funkcioniranje i zaštitu organizma.
Normalnoj funkciji imunološkog sustava doprinose vitamin C, vitamin B6, folat (vitamin B9), vitamin B12, vitamin A i elementi u tragovima selen i cink.

Imunitet i starija populacija

Treća životna dob razdoblje je određenih životnih i bioloških promjena u organizmu. Pravilnom prehranom i životnim stilom možemo utjecati na dugovječnost i vitalnost stanica.

U stanju oslabljenog imuniteta, koji osobito pogađa stariju populaciju, organizmu najčešće nedostaju vrijedni vitamini i minerali poput željeza, cinka, selena i vitamina B skupine. Idealna prehrana za zrelu dob obiluje vitaminima, mineralnim tvarima, bjelančevinama, prehrambenim vlaknima i masnim kiselinama koje imaju protuupalna svojstva.

Potrebno je posebno obratiti pozornost i na čest nedostatak vitamina B12 kod starijih osoba jer nedostatak ovog vitamina može biti uzrok neuroloških, kognitivnih i simptoma raspoloženja. Uzrok manjka vitamina B12 najčešće je njegov slab unos prehrambenim putem u organizam.

Skupljajte bodove bez kartice

Preuzmite Pablo aplikaciju i ostvarite brojne pogodnosti i uštede.

Svaka kupnje iznad 80 kuna donosi vam 1 bod na 10 potrošenih kuna. Popust možete koristiti već kod sljedeće kupnje u Pablo ljekarni i webshopu.

Više o programu vjernosti

Prijavi se na newsletter i ostvari 10% popusta na prvu kupovinu.