Početna Pablog Moje zdravlje Zbogom nesanici

Moje zdravlje

Zbogom nesanici

Prosječno trećinu života provedemo spavajući, ali ne slučajno. Spavanje regenerira snagu, odmara mozak i priprema nas za sve one napore koje obavljamo kada smo budni.

Svi članci
Datum objave: 24.10.2016.

Premda su razlike individualne, gotovo 30% populacije ima probleme sa spavanjem. Nesanica (insomnia) je najčešći poremećaj spavanja i češći je u ženskoj populaciji. Učestalost nesanice raste s godinama pa u starijoj populaciji gotovo svaka druga osoba ima poremećaje spavanja.

Pet stadija sna

Dok spavamo, prolazimo pet stadija sna koji se tijekom noći ponavljaju u ciklusima od oko 90 minuta. San remete digitalni uređaji, TV i kompjutorski zasloni i pametni telefoni jer kako je poznato, i najmanja noćna svjetla ometaju proizvodnju hormona spavanja, melatonina. Lučenje tog hormona inače s godinama slabi. Općenito u mlađoj dobi san je dulji, kvaliteta sna bolja, no danas se o kakvoći sna govori kao o zdravoj navici koju treba kod djeteta razvijati od najranije dobi.

Uzroci nesanice su brojni. Od najbanalnijih, loših navika, preko npr. buke pa do ozbiljnih bolesti i poremećaja. Stalna izloženost stresu i užurban ritam života čest su okidač za smetnje spavanja: od nemogućnosti usnivanja, kratkog i nekvalitetnog sna s noćnim buđenjima, do napetosti i tjeskobe koje vode neispavanosti, iscrpljenosti i depresiji.

Nedostatak sna ugrožava dnevno funkcioniranje, ometa koncentraciju, utječe na rezultate rada, usporava aktivnosti i reflekse, ometa upravljanje vozilima ili drugim uređajima. Općenito, spavanje značajno utječe na kvalitetu života i stoga za svaki dugotrajniji poremećaj spavanja treba potražiti stručnu pomoć.

Nesanica se klasificira kao kratkoročna, povremena i kronična. Kratkoročnu nesanicu može izazvati izloženost buci, stresu i vremenskim razlikama, a može se pojaviti i kao nuspojava lijekova. Traje od jedne noći do nekoliko tjedana. Kada se javlja tri puta tjedno i traje mjesec dana i dulje definira se kao kronična. U tom slučaju uzrok obavezno mora utvrditi liječnik.

Poremećaji spavanja u dječjoj dobi

U dječjoj dobi poremećaji spavanja nisu tako rijetki, a javljaju se u obliku teškog uspavljivanja, čestih buđenja, noćnih strahova, mokrenja u krevet, pričanja u snu, škrgutanja zubima, mjesečarenja i apneje, to jest prestankom disanja u snu što je i u odrasloj dobi problem koji uvijek treba rješavati uz liječničku pomoć. Kada smetnje spavanja poput navedenih kod djeteta traju dulje od tri mjeseca, roditelji također trebaju potražiti liječničku pomoć.

8 savjeta protiv nesanice

  1. pomaže higijena spavanja, s odlaskom na počinak u isto vrijeme
  2. lagani večernji obrok, konzumiran barem sat prije spavanja
  3. ne konzumirati kofein, nikotin, alkohol
  4. smanjiti sadržaje koji razbuđuju
  5. ograničiti popodnevno spavanje
  6. koristiti opuštajuće tehnike disanja
  7. pola sata prije spavanje popiti biljni čaj (Valeral čaj, AdriaLab)
  8. nekoliko kapi eteričnog ulja lavande kapnuti pored uzglavlja

Pomoć iz ljekarne

Melatonin je hormon koji stvara epifiza (pinealna žlijezda u prednjem dijelu mozga). Tijelo ga stvara u dovoljnoj količini samo ako smo preko dana dovoljno na sunčevom svjetlu. Blokira ga kortizol (hormon stresa), a sinteza se smanjuje starenjem.

Melatonin regulira ritam dan-noć. Njegova je upotreba opravdana samo povremeno i s pauzama. Nije primjeren za djecu, trudnice i dojilje, osobe koje uzimaju lijekove za bolesti srca, lijekove za smirenje i alkohol.

Biljni sedativi

Valerijana kao tradicionalni biljni lijek i danas je vrlo često u upotrebi. Pomaže kod poremećaja koncentracije i pamćenja, lupanja srca, ublažava umor i psihičku iscrpljenost. Pomaže da brže zaspimo i smanjuje buđenja tijekom noći. Kada se kombinira s hmeljom, spavanje je duže, a san dublji.

Pasiflora je biljka  neobičnih ljubičastih cvjetova, a ljekovito djelovanje ima nadzemni dio biljke.

Pomaže kod noćnog buđenja i za lakše uspavljivanje. Sigurna je i u pedijatriji. Pomaže kod odvikavanja od benzodiazepina.

Pomoć liječnika

Ako nesanica traje duže, ometa dnevne aktivnosti i ako je simptom neke bolesti ili nuspojava lijekova, obavezno treba potražiti pomoć. Liječenje kronične nesanice uključuje i tehnike relaksacije.

Liječnici za nesanicu propisuju benzodiazepine i hipnotike. Njihova je upotreba opravdana povremeno, u najmanjoj dozi i najkraće vrijeme.

Svatko od nas je barem jednom doživio jedan od ovih poremećaja spavanja koji se ponavljaju ovisno o životnim okolnostima. Terapijska rješenja postoje, u ljekarni ili kod liječnika.

Nesanica nam kratkoročno ometa funkcioniranje na dnevnoj bazi, ali dugoročno povećava rizik od bolesti  srca, moždanog udara, hipertenzije i dijabetesa.

Skupljajte bodove bez kartice

Preuzmite Pablo aplikaciju i ostvarite brojne pogodnosti i uštede.

Svaka kupnje iznad 80 kuna donosi vam 1 bod na 10 potrošenih kuna. Popust možete koristiti već kod sljedeće kupnje u Pablo ljekarni i webshopu.

Više o programu vjernosti

Prijavi se na newsletter i ostvari 10% popusta na prvu kupovinu.