Početna Pablog Moje zdravlje Zimska prehrana

Moje zdravlje

Zimska prehrana

Kiseli kupus, grahorice i heljda favoriti su zimske prehrane. Fermentirane namirnice posebno su zdrave jer probiotičke kulture pomažu probavu i imunitet.

Svi članci
Datum objave: 15.01.2017.

Kiseli kupus, grahorice i heljda favoriti su zimske prehrane

Fermentirane namirnice posebno su zdrave jer probiotičke kulture pomažu probavu i imunitet.

Zimski obroci trebaju nam osigurati dodatnu energiju koja će tijelu služiti za zagrijavanje, uz sve ostalo što iz hrane trebamo dobiti. Uravnotežena prehrana ne bi trebala biti ni preobilna ni jednolična, a treba sadržavati bjelančevine, ugljikohidrate i masnoće. Prehrana zimi osigurava organizmu imunitet pa uz više manjih, ali redovitih obroka uvijek treba voditi računa o zastupljenosti najvažnijih nutrijenata. Uz posno meso, ribu i mliječne proizvode, zbog minerala i vitamina preporučljivo je zeleno lisnato povrće, no zimska prehrana ima i svoje posebne favorite. Posebno preporučljivi izvor dragocjenih vitamina, minerala i antioksidansa su heljda, raž, zob i grahorice, a posebno dragocjene probiotičke kulture zbog fermentacije sadrži kiseli kupus. Uz visok udio vitamina C, A i B12, kiseli kupus sadrži folnu kiselinu, magnezij, željezo, fosfor, kalcij, kalij, natrij, itd. Crveni kupus zbog svoje boje sadrži i ljekovite antocijanine. Zbog probiotičkih kultura iznimno je dobar za probavu, ali i imunitet, a najveća je korist ako se jede sirov. No, i kuhan sadrži dovoljno sastojaka koje će organizam zimi štititi.

Namakanje grahorica poboljšava iskoristivost i olakšava probavu

Uz obilje vitamina B i E, žitarice poput raži, zobi i heljde bogate su mineralima poput magnezija, kalcija, kalija, željeza, cinka, a zimi su nezamjenjiv dio prehrane: potpomažu imunitet, cirkulaciju, održavaju zdravlje krvnih žila, olakšavaju probavu i preporučuju se svima, posebno djeci, trudnicama, dojiljama, starijima, rekonvalescentima.

Od grahorica se posebno izdvaja grah, premda su jednako preporučljivi grašak, leća, soja, slanutak i druge. Grah posve zaslužuje mjesto omiljenog i kultnog narodnog jela zajedno s kiselim kupusom. Grah sadrži bakar, fosfor, mangan, magnezij, kalcij i cink. Obiluje folnom kiselinom, tiaminom i vitaminom B6. Kao i mnoge dosad navedene namirnice, grah ima i bogatstvo prehrambenih vlakana. Kako bi se izbjegli problemi s probavom, grahorice dan prije kuhanja treba namočiti u vodi (izuzev leće i suhog graška), a vodu proliti prije kuhanja jer se tako uklanjaju potencijalno štetni fitati koji sprječavaju apsorpciju cinka i željeza.

Dodajte kumin, đumbir i komorač

U jela s grahoricama, ali i druga variva i juhe dodajte kumin, đumbir i komorač. Tako ćete obogatiti jela tvarima koje pomažu probavu, djeluju protuupalno i čiste od štetnih mikroorganizama.

Napitci od rogača

Rogač se zbog sadržaja tanina ponekad daje djeci koja imaju problema s proljevom, a čak su i neki klinički pokusi potvrdili djelovanje rogača u sprečavanju proljeva. Jednostavan napitak koji može pomoći kod ovog neugodnog stanja je sok od jabuke kojemu je dodano 15 grama brašna od rogača.
Rogač je preporučljiva zamjena za čokoladu jer je sastavom daleko prihvatljiviji za sve koji žele manje šećera, za dijabetičare i osobe koje imaju problema s migrenom, tjeskobom, nervozom i sl. Prirodno je sladak pa mu treba dodavati manje šećera. Rogač sadrži vitamine A, B, B2, B3 i D, a od minerala kalcij, fosfor, kalij i magnezij. U manjim količinama sadrži željezo, mangan, barij, bakar i nikal. 100 grama praha rogača ima 228 kcal.

Za dvije šalice toplog rogača:

  • 1 šalica slatkog vrhnja
  • 1 šalica mlijeka po želji (može i zobeno mlijeko)
  • 3-4 žlice fino mljevenog rogača u prahu
  • malo šećera po želji (može i stevija)
  • po želji: malo začina koje posebno volite, npr. klinčića

Priprema: sastojke kuhajte na laganoj vatri pet do deset minuta i miješajte pjenjačom dok se rogač posve ne otopi. Dio vrhnja možete zamijeniti mlijekom ili s malo tople vode.

Limunada od citrusa s đumbirom i majčinom dušicom

Vitaminsko mineralni sastav citrusa čini limunadu i dalje najboljim napitkom, ljeti i zimi. Iako mnogi preporučuju zaslađivanje medom, ono nije nužno pogotovo kod onih koji žele smanjiti količine konzumiranog šećera.

Ako su organski uzgojeni, narežite po jedan limun, limetu i naranču na ploške zajedno s korom. U suprotnom, narežite ih bez kore.

Narežite dvije do tri ploške oguljenog đumbira. Poredajte ih u višu posudu, prelijte s najmanje pola litre vode, po želji dodajte žličicu meda i ostavite preko noći u frižideru. Drugi dan skuhajte čaj od majčine dušice, najmanje pola litre, i kada se ohladi dodajte mu svu tekućinu preostalu nakon namakanja citrusa. Po želji možete dodati veću količinu čaja na istu količinu citrusa.

Napitak sa začinima

Zimski začini koji se inače stavljaju u medenjake, kuhano vino, limunade i slične napitke od davnine su poznati zbog svojih ljekovitih svojstava, antioksidansi su, poboljšavaju cirkulaciju, probavu, imunitet, djeluju protuupalno i antibakterijski. Stoga kuhajte vodu ili blagi čaj s klinčićem, cimetom, malo vanilije, anisom, malo kumina, kima i komorača. Sladite po želji.

Skupljajte bodove bez kartice

Preuzmite Pablo aplikaciju i ostvarite brojne pogodnosti i uštede.

Svaka kupnje iznad 80 kuna donosi vam 1 bod na 10 potrošenih kuna. Popust možete koristiti već kod sljedeće kupnje u Pablo ljekarni i webshopu.

Više o programu vjernosti

Prijavi se na newsletter i ostvari 10% popusta na prvu kupovinu.