Savjetovalište

Potražite stručne savjete Pablo ljekarnika

Menopauza

Menopauza je posljednje fiziološko krvarenje iz maternice i prirodan je događaj u životu žene. Prosječno se javlja u 51. godini života.
Prijevremena menopauza se javlja prije 40. godine života, a kasnom menopauzom nazivamo prestanak menstruacije nakon 55. godine.
Perimenopauza je višegodišnje razdoblje oko menopauze kojim dominiraju neuredna krvarenja iz maternice te vazomotorne smetnje. Često se koristi i pojam klimakterij.

Pod tim se pojmom podrazumijeva prijelazno razdoblje žene od fertilne dobi prema menopauzi i starosti. Najčešće se javlja u dobi od oko 45 godina, a traje između pet i deset godina.

 

Uzroci menopauze

U tijelu žene u razdoblju menopauze nastaju promjene koje su posljedica smanjenog stvaranja hormona u jajnicima, prvenstveno estrogena. Ženski spolni hormoni luče se iz jajnika, a najvažniji su estrogen i progesteron.

Estrogen kontrolira ženski spolni razvoj, stimulira rast i funkciju ženskih spolnih hormona. Potiču razvoj sekundarnih ženskih spolnih karakteristika u pubertetu i zajedno s progesteronom sudjeluju u potpunom razvitku spolnih organa, te regulaciji menstruacijskog ciklusa i trudnoće. Utječu na kožu čineći je mekom i dobrom prokrvljenom. Djeluju povoljno na razinu kolesterola tako da snižavaju razinu lošeg LDL-kolesterola u krvi.

Estrogeni sprečavaju razgradnju kostiju i time štite od osteoporoze. Kako se estrogen smanjuje tijekom godina menopauze, vaginalno se tkivo isušuje i stanjuje. Hormon testosteron je neophodan za buđenje seksualne želje, a progesteron održava zdravo funkcioniranje ženskog reproduktivnog sustava. Nedostatak ovih hormona potiče promjene na koži, pa postaje tanja, suha, neelastična, s dubokim borama. Kosa gubi sjaj i tanji se.

 

Simptomi menopauze

Rani simptomi: neuredni menstruacijski ciklusi, valovi vrućine, noćna znojenja, glavobolje, razdražljivost, tjeskoba, emocionalna labilnost, slabljenje koncentracije, zaboravljivost, gubitak libida.

Srednji simptomi: atrofija urogenitalnih organa čiji epitel postaje tanji, a mišićje gubi tonus te nastaje inkontinencija, učestalo, urgentno i bolno mokrenje, suha koža, tanka kosa, dlake se prorjeđuju, nokti postaju krhki.

Kasni ili kronični simptomi: osteoporoza i kardiovaskularne bolesti.

 

Kako ublažiti simptome menopauze?

Prije desetak godina na velika je vrata ušlo hormonsko nadomjesno liječenje u klimakteriju i postmenopauzi. Međutim, studije su pokazale da ono nije bezopasno, te da je njegov učinak precijenjen. Danas se smatra da hormonsku nadomjesnu terapiju treba davati kada postoje vazomotorne smetnje koje ženi onemogućavaju svakodnevno funkcioniranje i to dok te smetnje traju.

Pristup treba biti strogo individualan, uz procjenu rizika i povoljnih učinaka te naravno, uz uvjet da ne postoje čimbenici koji bi to priječili.

Apsolutne su zapreke za hormonsko liječenje: trudnoća, rak dojke, teže oštećenje jetre i tromboembolijska bolest.
Dobra je vijest da zdravi način života, kvalitetna prehrana te redovite vježbe mogu pomoći u smanjenju neugodnih simptoma menopauze i njezinih posljedica.

Pomoći mogu i neke biljke. Većina biljaka za menopauzu imaju estrogensko djelovanje, zbog toga što sadrže fitoestrogen – prirodni estrogen.

Fitoestrogeni djeluju poput ljudskog estrogena i nadomješta manjak ovog hormona u organizmu. Biljke koje sadrže fitoestrogen: Trifolium pratense (crvena djetelina), Ginseng, Ginkgo biloba, Angelica sinensis, Cimicifuga racemosa, Glycyrrhiza glabra, licorice (sladić) i dr.

Postoje biljke koje imaju progesteronsko djelovanje, kao što su divlji jam i konopljika. Također postoje i biljke koje reguliraju rad endokrinog sustava i uspostavljaju normalnu razinu hormona u organizmu: maca, žuti noćurak, kopriva.

Za vrijeme menopauze također je važna i uravnotežena prehrana u kojoj dominiraju složeni ugljikohidrati, kalcij i biljni estrogeni. Zato u jelovnik uvrstite grah, mrkvu, krumpir, batat, papaju i mango, jer potiču proizvodnju progesterona.

Hranu obogatite i fitoestrogenima koje nalazimo u soji i sojini proizvodima, sjemenkama lana, sezama, suncokreta, integralnim žitaricama, češnjaku i crvenom luku, datuljama, orašastim plodovima, lubenici i trešnji. Izbacite iz prehrane maslac, kavu, šećer i alkohol. Preporučljivo je redovito konzumiranje cinka kao i vitamina C i B5.

 

Tjelesna aktivnost je od najveće važnosti

Vježbe podižu nivo estrogena u organizmu, značajno smanjuju rizik od osteoporoze i srčanih bolesti, doprinose gubitku kilograma, smanjuju stres, valove vrućine, iritabilnost i nesanicu. Uživajte u hodanju, vožnji biciklom, aktivnom radu u vrtu, plivanju, kardio treningu na spravama ili plesanju. Zdrava prehrana, tjelovježba i ljekovite biljke osigurat će vam da kroz to razdoblje prođete lako i sretno!