Savjetovalište

Potražite stručne savjete Pablo ljekarnika

Osteoporoza

Nikada nije prerano započeti prevenciju osteoporoze i nikada nije prekasno liječiti osteoporozu

Osteoporoza je progresivna metabolička bolest kostiju karakterizirana smanjivanjem gustoće koštane mase, a ima za posljedicu povećanu sklonost ka prijelomima, naročito kralježaka, podlaktice i vrata bedrene kosti. Poslije menopauze gubitak može iznositi do 10% godišnje. Naročito je veliki gubitak u prvih 5 – 10 godina menopauze te dovodi do tzv. postmenopauzalne osteoporoze, zbog sniženja razine estrogena. Kod osoba starijih od 70 godina u više od 70% prisutna je tzv. senilna osteoporoza kao posljedica smanjenog metabolizma kalcija u starijoj dobi i slabijeg stvaranja vitamina D.

Procjenjuje se da je osteoporoza prisutna kod svake druge žene i svakog osmog muškarca starijeg od 50 godina. Godišnje diljem svijeta oko 1,6 milijuna bolesnika zadobiva prijelom kuka, a s obzirom na starenje populacije predviđa se porast na 4,5 do 6,3 milijuna do 2050. godine. Čimbenici rizika za osteoporotične prijelome na koje ne možemo utjecati su: ženski spol, visoka dob, rasa, demencija. Međutim, postoje i čimbenici rizika na koje možemo utjecati. Na obnavljanje kostiju pozitivno utječe tjelesna aktivnost i normalna razina spolnih hormona. Sprečavanje pojave osteoporoze započinje već u djetinjstvu pravilnom prehranom s dovoljnom količinom kalcija (mliječni proizvodi) i redovnom tjelesnom aktivnošću.

Što možemo promijeniti?

• dugotrajni niski unos kalcija, D vitamina i bjelančevina
• pušenje cigareta, prekomjerno uživanje alkohola i kave
• indeks tjelesne mase (BMI) <19
• nedostatna i neprimjerena tjelesna aktivnost
• smetnje vida i arhitektonske prepreke također doprinose učestalosti padova

5 KORISNIH SAVJETA ZA SPREČAVANJE OSTEOPOROZE

1. VODITI ZDRAV NAČIN ŽIVOTA

  • Usvojite zdrav način prehrane (izbjegavajte brzo spremljenu i masnu hranu, gazirana pića…)
  • Prestanite pušiti
  • Ograničite unos alkohola na dva pića dnevno
  • Smanjite unos kave do dvije šalice dnevno
  • Smanjite unos soli

2. REDOVNA DNEVNA FIZIČKA AKTIVNOST

Vježbajte, umjerenog intenziteta aktivnosti, u prosjeku 30 minuta dnevno, 5 dana u tjednu. Neke vježbe može biti potrebno mijenjati za one osobe koje imaju umjeren ili visok rizik od prijeloma, uključujući i one s prijelomima kralježnice.

Pratite sveobuhvatni program vježbanja uključujući:

  1. Vježbe opterećenja
  2. Vježbe jačanja mišića
  3. Vježbe uspravnog držanja
  4. Vježbe održavanja ravnoteže
  5. Vježbe istezanja

Ako tijekom vježbanja osjetite mučninu ili primijetite zamućenje vida, otežano disanje ili pritisak u prsima, bol u vratu i prsima, brže ili nepravilne otkucaje srca (npr. palpitacije i dr.), obratite se svom liječniku.

3. IZLAGANJE SUNCU

Najveća količina vitamina D se stvara u koži pod utjecajem sunčeve svjetlosti. Kratko izlaganje sunčevim zrakama bez upotrebe zaštitnih sredstava (10 minuta, dva puta dnevno) tijekom cijelog ljeta osigurat će dovoljnu količinu vitamina D za cijelu godinu.

4. UNOS DOVOLJNIH KOLIČINA KALCIJA I VITAMINA D

Kalcij je važan za održavanje čvrstoće kostiju. Kalcij se može naći u brojnim različitim namirnicama, uključujući mliječne proizvode, lisnato zeleno povrće, suho voće i tofu. Vitamin D je također važan za zdrave kosti i zube, jer pomaže tijelu apsorbirati kalcij. Vitamin D se može naći u jajima, mlijeku i masnoj ribi.

5. NAKON KEMOTERAPIJE SE KONZULTIRATI S LIJEČNIKOM O POTREBNIM PRETRAGAMA

Za osobe koje su prošle proces liječenja kemoterapijom poželjno je obaviti denzitometrijski pregled nakon završetka terapije. Konzultirajte se s Vašim liječnikom o potrebi za tom pretragom.