Savjetovalište

Potražite stručne savjete Pablo ljekarnika

Zimska depresija

Što je zimska depresija?

Službeni naziv joj je sezonski afektivni poremećaj. Dolaskom kraćih i tmurnijih zimskih dana neki ljudi postaju neraspoloženi, razdražljivi i bezvoljni.

Simptomi zimske depresije

Simptomi prema kojima ćete prepoznati zimsku depresiju su:

  • potištenost ili bezvoljnost
  • umor, iscrpljenost, gubitak energije
  • slabija koncentracija
  • povećana potreba za spavanjem
  • povećani apetit, žudnja za ugljikohidratima i to u večernjim satima
  • povećanje tjelesne težine
  • gubitak interesa za svakodnevne dnevne aktivnosti
  • gubitak interesa za druženje s drugima, osjećaj osamljenosti i napuštenosti
  • razdražljivost
  • smanjena seksualna želja

Zimska depresija se razlikuje od tipične, nesezonske depresije po povećanoj potrebi za snom i hranom, razdražljivosti i impulzivnosti dok se kod tipične depresije češći nesanica i smanjen apetit.

Uzroci i čimbenici rizika

Iako je pravi uzrok ovog poremećaja nepoznat, smatra se da ga uzrokuje smanjena količina dnevne svjetlosti tijekom zimskih mjeseci koja dovodi do hormonske neravnoteže. Pod utjecajem svjetlosti u našem tijelu se luči serotonin, “hormon sreće” koji poboljšava raspoloženje, a kad se smrači povećava se lučenje melatonina koji umiruje i čini nas pospanima. Nedostatak svjetlosti dovodi do smanjene količine serotonina i prevelike količine melatonina.

Mogući čimbenici rizika su:

  • spol (dva do tri puta češće se javlja kod žena nego kod muškaraca)
  • život u sjevernim krajevima (rijetka u području oko ekvatora)
  • život u krajevima s malo sunčanih dana
  • vezanost za kuću ili druge zatvorene prostore
  • rad noću ili u smjenama
  • nasljedni faktori
  • životna dob (češća u mlađih nego u starijih)
  • stupanj stresa

Iako su blage varijante ovog poremećaja češće, neki ljudi pate i od težeg oblika koji zahtjeva liječničku intervenciju.

Savjeti za podizanje raspoloženja

Hranite se lagano i zdravo

Preporučuje se jesti više manjih obroka na dan bogatih voćem, povrćem i integralnim žitaricama. Te namirnice sadrže složene ugljikohidrate koji se sporije razgrađuju i daju energiju kroz duži period.


Pijte dovoljno tekućine

Tekućina sprečava dehidraciju koja izaziva razdražljivost i glavobolju.


Izlažite se dnevnoj svjetlosti

Podignite rolete, razmaknite zavjese, upalite svjetlo za vrijeme tmurnog dana, izađite van iako je dan oblačan jer i tada je vanjska svjetlost puno jača od sobne svjetlosti.


Boravite na svježem zraku

Ružno zimsko vrijeme ne potiče na izlazak iz kuće ali nakon boravka na svježem zraku ćete se puno bolje osjećati.


Bavite se tjelesnom aktivnošću

Bilo koji oblik tjelesne aktivnosti potiče lučenje serotonina i drugih hormona koji podižu raspoloženje.


Družite se s prijateljima i obitelji

Iako ste bezvoljni potrudite se organizirati druženje s obitelji ili prijateljima pogotovo onima koji imaju pozitivan pogled na svijet.


Smijte se više

Pogledajte neku komediju ili pročitajte duhovitu knjigu jer smijeh potiče lučenje hormona koji podižu raspoloženje.


Opustite se

Razne vrste meditacija, autogeni trening, odlazak u saunu, kupke s opuštajućim eteričnim uljima, aktivnosti koji vas dovode u stanje opuštenosti.


Izbjegavajte velike količine alkohola i kofeina


Pomozite si svjetlosnom terapijom

U sjevernoj Europi i Americi često se koristi svjetlosna terapija jer i umjetno svjetlo podiže raspoloženje. Koriste se posebne svjetiljke koje daju dojam snažne sunčeve svjetlosti snage 2500 do 10000 luksa. Ne preporučuje se osobama koje imaju osjetljive oči i epilepsiju. Nažalost, u Hrvatskoj je to zapostavljena metoda liječenja.


Uzimajte dodatke prehrani

Od dodataka prehrani preporučuju se vitamini B kompleksa od kojih osobito folna kiselina, zatim vitamin C, vitamin D, cink, magnezij, selen, omega-3 masne kiseline te aminokiseline triptofan i 5-hidroksi-triptofan.


Koristite billjne preparate

Protiv depresije se možete boriti i prirodnim sredstvima kao što je gospina trava i ginseng. Gospina trava ulazi u interakcije s mnogim lijekovima pa je potreban poseban oprez kod uzimanja. Osim toga, ne preporučuje se njeno uzimanje za vrijeme izlaganja suncu ili umjetnim izvorima UV zračenja.


Preporuke proizvoda

TL B-50, TL stress B-complex, TL folna kiselina, TL cink, TL Magnezij, Vitalia Mega Omega, Aktivin H, Vitaseng, Triptobel.